Strona główna
Strona główna
Opowieści
Opowieści
Dobre rady
Dobre rady
Galeria
Galeria
Recenzje sprzętu
Recenzje sprzętu
Konkurs
Konkurs!
Odsyłacze
Odsyłacze
Kontakt
Kontakt
Szukaj
Katedry północnej Francji
Zagłosuj na tę publikację | Zasady konkursu | Wersja do druku

Fasada katedry w Rouen
Aby obejrzeć katedry średniowieczne, trzeba najpierw przejechać okropną autostradą przez Zagłębie Saary. Zagłębie jest gęsto zaludnionym okręgiem przemysłowym. Autostrada zapchana po brzegi ciężarówkami i transporterami. Dawne kopalnie zapadają się, wyrywając w powierzchni drogi szczeliny i dziury, nieraz parometrowej wielkości. Łata się je prowizorycznie asfaltem. Mimo to na tych wertepach Francuzi i Niemcy prześcigają się w pobijaniu rekordów prędkości...

Potem jedzie się przez płaskie tereny Szampanii i Ile de France. Pola, pola i pola. Wszystkie takie same: kilometrami ciągnie się rzepak i zboże, ani drzewka, z rzadka w oddali mała wieś. Chyba po to, aby kierowcy nie zasnęli przy kierownicy, ułożono na ziemi obok autostrady figury geometryczne z metalu, pomalowane na różne kolory. Po pewnym czasie i te figury stają się monotonne. My z nudów zabawialiśmy się durną zgadywanką: "-Zgadnij, co widzę?". "-Hm, może wieżę ciśnień?". "-Zgadłeś!". Oprócz wież nie ma tam jednak nic innego... Ale po tej monotonii nagle z autostrady widać miasto Reims i wspaniałą katedrę - tam też rozpoczyna się "szlak katedralny".

W czasie tej podróży obejrzeliśmy wczesne katedry w Noyon i Soissons oraz klasyczne w Reims, Amiens, Beauvais i Rouen. Wszystkie katedry gotyckie w północnej Francji zaczęto budować w tym samym czasie, na początku XII wieku. Była to prawdziwa "epidemia" - biskupi "zarażali się" entuzjazmem od innych biskupów i rozpoczynali budowę, prześcigając się w nowoczesnych rozwiązaniach architektonicznych i wystroju.

Początek XII wieku to we Francji okres rozkwitu gospodarczego. W rolnictwie, zatrudniającym wtedy 80% ludności, rozpowszechnia się trójpolówka i pług, co znacznie podnosi wydajność produkcji. W transporcie używa się nowego rodzaju chomąta, pozwalającego ciągnąć dziesięciokrotnie większe ciężary niż dotychczas. Nadal dominuje jednak transport wodny. Rozbudowuje się sieć dróg i mostów, w miejscach pielgrzymkowych organizuje się targi handlowe. Rozwijają się nauki: geometria, astronomia, medycyna, technika wojenna, scholastyka.

"Katedra z XII wieku" jest oczywiście pojęciem umownym. Oznacza, że wtedy rozpoczęto budowę. Często jednak pieniędzy starczało tylko na 10-20 lat, potem budowę przerywały wojny, bunty ludności. Zwykle budowa trwała więc dwieście lat, a w wielu katedrach doprowadzono ją do końca dopiero w XIX wieku. Budowę finansowano z dochodów biskupstwa i kapituły. Mimo że w tych czasach jedna trzecia ziemi należała do kościoła, dochody okazywały się zwykle zbyt małe w stosunku do potrzeb. Budowniczowie zmuszeni byli szukać innych źródeł dochodów: dobroczyńców, mecenasów, spadkodawców. Od papieża uzyskiwano pozwolenie na wędrowanie z relikwiami po innych diecezjach i zbieranie datków. Udzielano także specjalnych odpustów, na przykład za jedzenie masła w czasie postu. Wyobrażenia, że ludność czynem wspomagała budowę, nie znajdują potwierdzenia w kronikach - wręcz odwrotnie - średniowieczne kroniki notują takie przypadki jako curiosum.

 1 2 3 4 
Następna strona

Zagłosuj na tę publikację | Zasady konkursu | Wersja do druku

O tych krajach: Europa z biletem Interail Wejście na Mont Blanc Korsyka - dzika wyspa   Pozostałe...
Tej autorki: Afryka dla początkujących - Północna Tanzania i Zanzibar 2005 Haga i Rotterdam Kraków dla cudzoziemców   Pozostałe...

Opracowanie: Elżbieta Simon
Bardzo chętnie zamieścimy Państwa opowieść.
Wszystkie opowieści i uwagi prosimy kierować pod naszym adresem.
redakcja@tramp.travel.pl
Ostatnie uaktualnienie: 2000-02-20