Zamek ?wi?tego Anio?a jest zamkiem papie?y, zbudowanym na szczycie monumentalnego mauzoleum, które cesarz Hadrian zbudowa? sobie przed ?mierci? w 138 r. naszej ery. Nowy zamek w po??czeniu z masywnymi murami mauzoleum utworzy? prawdziw? twierdz? obronn?.
W Rzymie co krok napotyka si? te? pos?gi bogów i cesarzy, którzy po wymienieniu akcesoriów wyst?puj? teraz w roli ?wi?tych chrze?cija?skich. Ogromne drzwi z br?zu w bazylice latera?skiej pochodz? z kurii (tzn. z senatu) z Forum Romanum. Ozdoby w ko?cio?ach to cz?sto dary wotywne "poga?skich" pielgrzymów, które wcze?niej wisia?y w ich ?wi?tyniach. W ko?ció?ku Quo Vadis mo?na ogl?da? taki w?a?nie odcisk stopy, o której mówi si?, ?e jest odciskiem stopy ?wi?tego Piotra.
Do nielicznych budowli, które zachowa?y si? prawie w ca?o?ci, nale?y ?wi?tynia z 125 r. n.e. - Panteon. By? to budynek praktycznie nie do rozebrania, bo z betonu. Rzymianie u?ywali jako cementu popio?u z Wezuwiusza, a oprócz piasku - skorup glinianych naczy?.
Dobrze zachowa? si? budynek ?wi?tyni, natomiast wn?trze ogo?ocono z p?yt marmurowych, którymi wy?o?one by?y ?ciany, z rze?b i wszelkich ozdób. Poz?acane dachówki z br?zu, pokrywaj?ce wcze?niej dach kopu?y, kaza? zdj?? papie? Grzegorz III (lub - wed?ug innych ?róde? - ju? Konstantyn II w 655 r.). P?yty z dachu przedsionka papie? Urban VIII przetopi? na 80 armat do Zamku ?wi?tego Anio?a. Tak?e baldachim Berniniego nad grobem ?w. Piotra w bazylice wykonano z tego br?zu. Papie? Urban pochodzi? z rodu Barberinich. Po zniszczeniu tych p?yt Rzymianie skomentowali to: "Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini", czyli "co nie uda?o si? barbarzy?com, uda?o si? Barberinim".
Panteon zachwyca swoimi proporcjami tych, którzy lubi? geometri?.
Budowla g?ówna sk?ada si? z cylindra i kopu?y. Podstawa jest okr?g?a o ?rednicy 43,2 metrów. Wysoko?? budowli wynosi tak?e dok?adnie 43,2 m. Promienie kopu?y i cylindra s? identyczne: mierz? po?ow? ?rednicy - 21,6 m. Sze?ciometrowe mury cylindra poprzedzielane s? na zmian? pó?okr?g?ymi i prostok?tnymi niszami, co daje wra?enie harmonijnego rytmu. Sklepienie kopu?y jest tak?e rytmicznie podzielone na kasetony. ?wiat?o wpada do wn?trza tylko przez otwór w kopule, cylinder o ?rednicy 9 metrów.
Do Rzymu warto jecha? dla samego Panteonu.
Rzym jest pi?knym miastem. Spaceruj?c jego ulicami, widzi si? pa?ace, fontanny, schody, ?uki triumfalne, ko?cio?y. Niektóre ulice s? kr?te, schodz?ce ze wzgórz, pewnie wzd?u? dawnych dróg dla pieszych. Niektóre aleje biegn? znowu prosto na przestrza? - to militarne drogi wylotowe z czasów rzymskich. Drogi i parki poro?ni?te s? cyprysami, piniami i palmami, co ju? samo w sobie nastraja urlopowo.
Zabudowa mieszkalna Rzymu pochodzi z XIX i XX wieku i jest jednolita: pi?ciopi?trowe ci?gi kamienic i ?adnie wkomponowane place, nie zniszczone wojn? jak w Polsce lub Niemczech. Nie trzeba szczególnie interesowa? si? sztuk?, aby uwa?a? to miasto za pi?kne. Dla wielbicieli sztuki jest ono jednak pi?kne podwójnie.
W Bazylice ?wi?tego Piotra mo?na sp?dzi? pó? dnia albo i wi?cej.
Weszli?my na szczyt kopu?y bazyliki po 537 stopniach, co wbrew tablicom ostrzegawczym, wisz?cym przed kas?, nie jest takie trudne. Wej?cie i zej?cie jest jednokierunkowe, tak wi?c nie trzeba si? obawia? upadku ze schodów w ?cisku. W miejscu, gdzie kopu?a "nasadzona" jest na dach, mo?na wej?? na taras w ?rodku bazyliki i z wysoko?ci 100 m ogl?da? w dole ludzi i malowid?a, które ju? raz widzia?o si? z do?u. Potem wchodzi si? na dach, który wyg?da jak przyjemny du?y plac, gdzie ludzie spaceruj? i szykuj? piknik. Niektórzy odwiedzaj? sklep pami?tkarski lub toalet?, a wszystko z malowniczym widokiem w dole. Potem wchodzi si? ju? na kopu??, z tarasem widokowym na samej górze. Odcinek drogi pomi?dzy murami kopu?y zewn?trznej i wewn?trznej jest bardzo zabawny, bo wy?sze wzrostem osoby musz? i?? pochylone w bok pod k?tem 30 stopni!