Strona główna
Strona główna
Opowieści
Opowieści
Dobre rady
Dobre rady
Galeria
Galeria
Recenzje sprzętu
Recenzje sprzętu
Konkurs
Konkurs!
Odsyłacze
Odsyłacze
Kontakt
Kontakt
Szukaj
Samochodem przez Pribałtikę
Zagłosuj na tę publikację | Zasady konkursu | Wersja do druku

Oto kilka rad dla wybierających się samochodem do krajów nadbałtyckich. Na przełomie czerwca i lipca br. wyruszyłem z żoną na tygodniową wyprawę na Litwę, Łotwę i do Estonii.

Litwa

Obecnie samochody osobowe odprawiane są na dwóch przejściach polsko-litewskich: w Budzisku i Ogrodnikach. Dwukrotnie przejeżdżaliśmy przez Budzisko i muszę stwierdzić, że nawet w przypadku, gdy na odprawę oczekiwała większa liczba samochodów, wszelkie formalności dokonywane były sprawnie. Po stronie litewskiej funkcjonuje system kartkowy, tzn. na pierwszym posterunku wręczana jest karteczka z wpisaną liczbą osób podróżujących samochodem, którą następnie po litewskiej odprawie granicznej i celnej należy zwrócić.

Ponieważ "Zielona Karta" nie obowiązuje na terytorium Litwy, należy wykupić za lity (kantor na miejscu; 1 lit = 1,15 zł , 1 USD = ok.3,97 lita) ubezpieczenie na 3 lub 5 dni (takie nam oferowano). Ubezpieczenie na 3 dni kosztuje 12 litów od samochodu (poj. 1400 ccm) i 10 litów od osoby (na opiekę zdrowotną). Ubezpieczenie jest obowiązkowe i na pewno upomni się o nie litewska służba graniczna w momencie opuszczania ich kraju. Nam udało się w drodze powrotnej nie wykupywać tego ubezpieczenia i to tylko przez nieznajomość przepisów przez pracownicę agencji ubezpieczeniowej na łotewsko-litewskim przejściu w Meitene. Oczywiście, brak ubezpieczenia wywołał oburzenie u litewskiego pogranicznika w momencie opuszczania Litwy na przejściu Lazdijai-Budzisko, ale po wyjaśnieniu, że "tam" nam pozwolono jechać "na Zieloną Kartę", puścił nas dalej.

Po litewskich drogach (z małymi wyjątkami, np. przejazd przez Mariampol i odcinek Szawle-Taurogi) jeździ się dobrze, a jazda litewskimi autostradami jest naprawdę godna polecenia. Poruszanie się po Wilnie nie sprawia trudności, łatwo też o miejsca parkingowe w centrum. Za parkowanie należy zapłacić u parkingowego (niewielka opłata).

Nocowaliśmy na kempingu "Slenyje" w Trokach (dojazd oznaczony). Opłata za osobę 8 Lt, za samochód osobowy - 6, za namiot - 4. Na miejscu prysznice z ciepłą wodą. W recepcji można porozumieć się po polsku lub po niemiecku. Do centrum Trok jest ok. 5 kilometrów. Samochód można zostawić na płatnych parkingach przy wjeździe do miasta (5 Lt, obowiązuje cały dzień).

Gorąco polecam odwiedzenie Góry Krzyży, ok. 10 km na północ od Szawli, w bok od drogi A12 (drogowskaz).

Wstęp do skansenu budownictwa ludowego w Rumszyszkach (na trasie Kowno-Wilno) - 6 Lt.
Litr benzyny bezołowiowej 95 kosztuje 2,6-2,7 Lt.

Łotwa

Granicę litewsko-łotewską przekraczaliśmy w Grenctale (na drodze Poniewież-Bauska-Ryga) i we wspomnianym już Meitene (na drodze Ryga-Jelgawa-Szawle). Na pierwszym z przejść, mimo niewielkiej liczby samochodów, na odprawę oczekiwaliśmy prawie godzinę. Zarówno tiry, samochody osobowe, jak i autobusy były puszczane do odprawy jednym pasem na zmianę: przez godzinę ciężarowe, po nich reszta. Na drugim z przejść nie było podobnych problemów.

"Zielona Karta" obowiązuje na terytorium Łotwy, w związku z czym wręczając ją przy kontroli łotewskim pogranicznikom, unika się wykupywania obowiązkowego ubezpieczenia, o którym mowa w przewodniku Pascala "Litwa, Łotwa, Estonia oraz obwód kaliningradzki" (wyd. I - nieścisłości dotyczące ubezpieczeń przy podróży samochodem).

Jeżeli nie planujecie zwiedzania Rygi, starajcie się nie zjeżdżać z obwodnicy. Nam zdarzyło się zjechać i przedzierać się przez centrum. Oprócz dziur w asfalcie i niedostatecznego oznaczenia, największy problem mieliśmy ze słabo rozwiązaną sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach (nie spotkałem oddzielnego światła regulującego jazdę w lewo, co przy założeniu tutejszych kierowców, że to właśnie on musi przejechać skrzyżowanie, znacznie wydłużyło nasz przejazd przez łotewską stolicę).

Nocowaliśmy na kempingu "Juras Priede" w Saulrasti (Zvejniekciems, Upes iela 56a), ok. 50 km na północ od Rygi. Dojazd na kemping jest oznaczony. Kemping położony jest w lesie, bardzo blisko morza, i to wszystko, co mogę dobrego o nim powiedzieć. Bardzo kiepskie warunki sanitarne, brak ciepłej wody. W recepcji (w barze) można się porozumieć po rosyjsku. Za nocleg we własnym namiocie płaci się 2 Ls, w domku pamiętającym lata 70. - 3 Ls.

Litr benzyny bezołowiowej 95 kosztuje 0,37-0,375 Ls.
Kurs łata: 1 USD = ok. 0,595 Ls.

Estonia

Granicę przekraczaliśmy na przejściu granicznym, na drodze Ryga-Parnawa-Tallin. Podobnie jak w przypadku Łotwy, o ile okaże się "Zieloną Kartę", nie trzeba wykupywać dodatkowego ubezpieczenia.

Na nocleg wybraliśmy kemping "Lemme", niedaleko granicy z Łotwą. Kemping położony jest w lesie. Za dwuosobowy domek zapłaciliśmy 120 kr. Znośne warunki sanitarne: są prysznice i ciepła woda. W recepcji obsługa mówi po angielsku. Do centrum Tallina można dojechać samochodem i tam go zostawić na jednym z parkingów. Parkowaliśmy na ulicy, gdzie za godzinę postoju trzeba było zapłacić parkingowemu 48 kr.

Litr benzyny bezołowiowej 95 - ok. 9,6 kr.
Kurs korony estońskiej: 1 USD = ok.15,9 kr.

Zagłosuj na tę publikację | Zasady konkursu | Wersja do druku

O tych krajach: Z prądem Uły Estonia - via Baltica Litwa   Pozostałe...
Tego autora: Po drogach i bezdrożach Bałkanów

Opracowanie: Jarek Smoleń
Bardzo chętnie zamieścimy Państwa "dobre rady".
Wszystkie "rady" i uwagi prosimy kierować pod naszym adresem.
redakcja@tramp.travel.pl
Ostatnie uaktualnienie: 2000-07-30